Nye EU regler for alle Danske Webshops

Udgivet d. 13.01.2016 13:18

Fra 15. februar 2016, bliver det et lovkrav, at alle danske webshops, skal have en kontaktmail og et obligatorisk link til EU´s Online klagesystem, kaldet ”ODR” (Online Dispute Resolution) på deres hjemmeside.

Systemet er med til at sikre forbrugerne i alle EU lande og dvs. at har du som dansker f.eks. købt en vare eller en serviceydelse i en Spansk webshop, som du ikke er tilfreds med, så kan du fra 15. februar 2016 klage direkte over produktet/ydelsen via ODR systemet.
Man skriver som dansker blot klagen på Dansk og ODR systemet oversætter så selv klagen til Spansk – Omvendt, så kan du som dansk webshop ejer, ligeledes modtage en klage skrevet af en fra Spanien via systemet, som så automatisk er blevet oversat til Dansk.

Har du nu indgivet en klage til f.eks. en Spansk Webshop, så modtager de som sagt din klage og med i klagen findes en ”Grøn” og ”Rød” knap.
Her kan den spanske virksom vælge at trykker grøn og så bliver din klage sendt til det lokale forbrugerklagenævn til behandling.

Trykker virksomheden på den røde knap, så afvises din klage og så er du som forbruger nødsaget til at sende klage til det danske forbrugerklagenævn, som så behandler den på normalvis, hvilket ofte vil resultere i længere behandlingstid, da der skal flere instanser ind over det.

Hvis man ikke lever op til de nye regler pr. 15. februar 2016, så kan man risikere bødestraf indtil sagen bringes i orden.

Hvis du som webshop ejer er i tvivl om hvordan du skal forholde dig til dette eller ønsker hjælp/vejledning til at tilrettet din hjemmeside til disse nye regler/standarder, så kan du kontakte Mira Internet på 96101510 eller salg@mira.dk

Du kan også selv læse mere inde på http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Tilbage til nyhedsoversigten

Telefon: 9610 1510



Kontakt

Send en besked til os herunder: